søndag den 1. december 2013

Vaniljekranse

Glædelig 1. december og 1. søndag i advent. Så blev det endelig den første med det ene og det andet. Der er under en måned til juleaften, og jeg glæder mig rigtig meget. Som jeg har skrevet før, var lørdag den 30. november den store jule-kage-bage-dag. Der var gang i julekøkkenet fra kl. 10:00 til omkring 16:00.

Jeg vil her i december, mest lægge opskrifter ud, som høre til julen.
Den første er på lækre vaniljekranse.
Det skal du bruge:
  • 50 g mandler
  • 165 g koldt smør
  • 250 g mel
  • 110 g sukker
  • ½ æg
  • Korn af 1 stang vanilje

Sådan gør du:
  • Smut mandlerne og mal dem til mel med en minihakker eller foodprocessor.
  • Skær smørret i stykker og smuldre det i melet.
  • Tilsæt sukker, æg, vanilje og mandelmel.
  • Saml dejen hurtigt. Lad den hvile tildækket i køleskabet ca. 1 time.
  • Tænd ovnen på 200 grader.
  • Tril dejen i stænger eller kør den gennem kødmaskinens kageplade.
  • Form stængerne til kranse.
  • Læg kagerne på en bageplade med bagepapir, og bag dem i 7-10 min.
  • Lad dem køle af på en rist inden de pakkes i en kagedåse.
  • Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar